عايز تنجح في الانتخابات اشتم البرادعي

تحول الهجوم على الدكتور محمد البرادعي الى لافتات انتخابية امتلئت بها شوارع وميادين القاهرة الكبرى باشكال مختلفة للدعاية للمرشحين.

وتبارى اصحاب تلك اللافتات في تعليقها في المناطق التي تشهد كثافة مرورية مثل مداخل ومخارج محطات مترو الانفاق وامام المحال الكبرى.

وعلى الرغم من ان الرئيس محمد حسني مبارك لم يحسم امره بعد بالترشح للانتخابات الرئاسية - التي لا يزال متبقيا على اقامتها ما يزيد عن العام - الا ان المرشحين لانتخابات مجلس الشعب تباروا في تعليق لافتات التأييد والمبايعة للرئيس لفترة رئاسية سادسة.

وتضمنت بعض الشعارات اتهامات للبرادعي بالتواطئ مع الامريكان في ضرب العراق.

واثار هذا الامر دهشة الكثيرين من المارة خاصة وان للبرادعي كان موقفه حاسم وحازم اذ تضمن تقريره ما يفيد خلو العراق من اسلحة الدمار الشامل وعدم وجود اي مبرر للتدخل العسكري على الاطلاق.

وتضمنت عدد من اللافتات ايضا اتهامات للبرادعي بتنفيذ اجندة اجنبية وعدم معرفة بمشاكل المصريين الحقيقية بسبب ابتعاده عن مصر لفترات طويلة.

وفند القائمون على صفحات الدكتور البرادعي على الانترنت وموقع الفيس بوك هذا الاتهام وواصلوا حملة الدعاية له مستلهمين بياناته وتعبيراته التي ذكرها في احادثيه الصحفية والاعلامية الاخيرة ومن اهمها مقولته "ليس عندي حكومة، ولا عندي جيش، أنا عندي فِكْر، فكر كل العالم بيمارسه النهار ده، فكر بيقول خللي الشعب حر، خللي فيه عدالة اجتماعية، خللي فيه مساواة بين الناس".

وطالب عدد من القائمون على تلك الصفحات باستغلال المباراة الودية التي تجمع المنتخبين المصري والانجليزي مساء الاربعاء في ستاد ويمبلي لإيصال الأصوات المؤيدة للبرادعي لعشرات الملايين من المصريين المتابعين للمباراة حيث طالبوا المقيمين في لندن رفع لافتات لتأييد البرادعي في مدرجات الاستاد والتنسيق فيما بينهم لإيصال صوت البرادعي لكافة طبقات الشعب المصري.

البرادعي صاحب أجندة خارجية.. ولا يصلح للرئاسة


عقد عدد من أحزاب المعارضة مؤتمرا صحفيا للإعلان عن رفضهم لترشيح البرادعي لانتخابات الرئاسة، وقد كونت هذه الأحزاب تحالفاً أسموه بـ "كتلة أحزاب المعارضة"، ويتمثل أعضاءه في الحزب الجمهوري الحر برئاسة د. حسام عبدالرحمن، وحزب الشعب الديمقراطي برئاسة الصحفي أحمد جبيلي وحزب مصر العربي الاشتراكي برئاسة المحامي وحيد فخري الأقصري وحزب الاتحاد الديمقراطي.

واعتبر التحالف البرادعي مفتقدا للمعايير والمؤهلات التي تؤهله للترشح لرئاسة الجمهورية، وأنه قد جاء في إطار إعداد شخصية بديلة لأيمن نور، مشككين في وطنية البرادعي مدلليل على ذلك بتعمده عدم إثارة موضوع الملف النووي الإسرائيلي طوال فترة رئاسته للوكالة الدولية للطاقة الذرية على حد قولهم.

وشبه خالد العطفي -أحد المتنازعين على رئاسة حزب الأمة- الدكتور البرادعي بالعراقي أحمد الجلبي والذي رأس العراق عقب الاجتياح الأمريكي دون رغبة الشعب العراقي.

في حين وصف عادل القلا سكرتير عام حزب مصر الاشتراكي سابقا الرئيس مبارك بأنه يعد زعيما للبلاد ورمزا لكتلة أحزاب المعارضة.

من تعليقات القراء

خبير سياسي عبقري واللهي
الرئيس طلب إستشاره خبير سياسي غربي مخضرم ....... علشان ينصحه يعمل أيه مع البرادعي وكان معاه شويه من بتوع الحزب الوطني في الإجتماع ........ في البدايه شرحو للخبير الموقف من البدايه وقالوله علي كل تكوينات الشعب المصري وتوجهاته وثقافته ومواصفاته الجديده .......... الخبير قال يجماعه ازاي بتقولو علي شعب مصر أنه شعب جاهل ومنزوع الأراده .......... وأنا طول عمري بعرف والعالم كله إن شعب مصر من أرقي وأعظم الأمم ........... قالوله دا كان زمان قبل ما إحنا نحكم ....... كان في هنا ناس بتفهم والتعليم كان راقي ولا كان في مصريين متشحططين في كل دول العالم بيشتغلو زبالين براتب 80 دولار شهريا وأقل ............ لكن ده ( الشعب المصري الجديد ) إللي إبتكرناه إحنا ........... ودلوقتي قلنا نعمل أيه مع البرادعي .................. قالهم ................... أطمنو يا جماعه لأنكو قلتولي إن البرادعي ده شريف وتاريخه أبيض ومحترم وعنده كرامه ........ يبقا المشكله اتحلت بدون تعب .......... قالو ازاي بس ......... قال ......... أولا ما تحتكوش بيه خالص لما يصرح إنه عاوز يترشح وسيبوه يهوهو مع نفسه ........ وهو هيحاول يحصل علي دعم شعبي بالتأكيد وهيبدأ يلجأ للشعب المصري علشان يسانده .............. وطبعا زي ما قلتولي إن الشعب الجديد ( جاهل وغبي ومنزوع الأراده ) ... يبقا مش هيردو عليه ولا هايساندوه بالعكس دول هيشتموه ويبهدوله ويوصفوه بالعميل والخاين وفي النهايه مهما كان البرادعي ده شريف ووطني هيزهق منهم ومش هيقبل علي كرامته الأتهامات الباطله دي وهيقول بقا أنا جاي من أخر الدنيا علشان أساعد ناس جهله بتتهمني بالخيانه حتي قبل ما أترشح رسميا !!!!! وهيقول أنا أشتري دماغي وسيبهم يولعو وهيمشي تاني .................... فكره عبقريه....وأنا حاسس إنها هتنجح لأني شايف جزء كبير من التعليقات كلها من...........( الشعب المصري الجديد )........ وبيعترضو وبيشتمو في الراجل بدون إثبات ولا حتي عاوزين يسمعو كلامنا لما بنيجي نفهمهم ........ يبقا عليه العوض .................... وأخيرا نعم للدكتور البرادعي

***********************

بيقولك حسنى قاعد مع الشيطان بيدبروا سوا يعملوا اية فى الشعب المصرى الشيطان اقترح اقتراح. فاوشوشة عم حسنى وقالة على اقتراح فى ودنة. الشيطان رد علية وقالة يا اخى حرام عليك انت مفترى اوى

*******************

اوك البرادعى عميل مدسوس و لى اجندة خارجية
كانت فين الاحزاب دى لما 1000 مواطن مصرى مات على عبارة السلام 98 و لحد دلوقتى اهل الناس هيا اللى متبهدلة
كانت فين الاحزاب دى فى حادثة العياط
كانت فين الاحزاب دى لما اتمرر قانون الاحتكار مرور الكرام
كانت فين الاحزاب دى لماغازنا بيتباع برخص التراب لاسرائيل و المواطن المصرى مش لاقى انبوبة البوتجاز
كانت فين الاحزاب دى لما مية المجارى دخل على مية الشرب و الشعب جالة فشل كلوى
كانت فين الاحزاب دى لمااترش اكلنا بمبيدات مسرطنة
كانت فين الاحزاب دى لماسيادة الريس فصل دستور يدخل بية ابنة و يمنع بية اى حد تانى يترشح
كانت فين الاحزاب دى لما مليارات و مليارات اتنهبت على ايد حكومتنا و محدش يقدر يقول تلت التلاتة كام و المواطن المصرى كل همة يجيب رغيف عيش لولادة
هيا فين الاحزاب دى اذا كان نشاتها مرتبط بموافقة الحزب الوطنى و متقدرش تقوم باى عمل اجتماعى او تجمع الا بموافقة حكومة الحزب الحاكم
بزمتكم مش مكسوفين تيجو النهردة تتكلموا
كاتكم القرف اشكالكم دى هيا اللى خربت البلد

No comments: